“هشاد هزار مهاجر از اروپا برگشت داده می‌شوند”

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 11جدی 1395 - ۱۰ جدی ۱۳۹۵

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که ۴۵ تن از مهاجرینی که در کشورهای اروپایی درخواست پناهنده‌گی‌شان پذیرفته نشده است، از میدان هوایی فرانکفورت آلمان به کابل انتقال داده‌شده‌اند.
این اولین هوا پیما از مهاجرانی است که با هزارها چالش از افغانستان وارد اروپا شده بودند؛ اما به دلیل این‌که اسناد پناهنده‌گی‌شان پذیرفته نشد mandegar-3برگشت داده شده‌اند. پس از آن‌که کشورهای اتحادیهٔ اروپا با محمد اشرف غنی رییس جمهور حکومت وحدت ملی توافق کردند مهاجرانی که اسناد پناهنده‎‌گی‌‌شان پس از بررسی از طرف کشور میزبان پذیرفته نشود اخراج گردند، هشتاد هزار پناهجویی ‎که درخواست پناهندگی‌شان در کشورهای اروپای غربی پذیرفته نشده‎است دوباره به افغانستان فرستاده می‎شوند.
اما، مسوولان در وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گویند که آنان با کشورهای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که تنها مهاجرانی را برگشت دهند که آماده عودت به وطن باشند.
در توافق که بین کشور افغانستان و کشورهای اتحادیه اروپا به‌خاطر بررسی اسناد درخواستی مهاجران صورت گرفته است، بیشتر روی موضوعات جنایی و جرمی افراد توجه می‌شود.
اما، برگشت این مهاجران که همهٔ زنده‌گی خود را مصرف کرده‌اند به‌خاطر رسیدن به کشورهای اروپایی، برای آنان چالش برانگیز است. شمار زیاد این افراد خانه و کاشانهٔ خود را فروخته و راهی این سفر شدند و در تلاش یک زنده‌گی بهتر در کشور دومی بودند؛ اما در حال حاضر این رویاها نقش بر آب شد.
با آن‌که حکومت افغانستان آماده است که آن عده از مهاجرینی که در خواست پناهنده‌گی‌شان از طرف کشورهای میزبان پذیرفته نشود، دوباره بپذیرد؛ اما سوال این‌جاست که برای رسیده‌گی به این مهاجرین دولت افغانستان آماده‌گی دارد یا نه؟ برگشت این مهاجرین در اوضاع نابسمان کنونی کشور چالش‌های تازه‌یی را ایجاد خواهد کرد. مشخص نیست مهاجرین که دوباره برگشت داده می‌شوند، به چه وضعیت گرفتار خواهند شد.
دولت افغانستان که حال با مشکلات عدیدهه‌یی دست و پنجه نرم می‌کند، با برگشت هشتاد هزار مهاجر از اروپا، این مشکلات مضاعف می‌شود.
این در حالی است چند پیش مسوولان وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان گفته‌اند، روزانه در حدود ۵هزار مهاجر از پاکستان و شماری هم از ایران به این کشور عودت می‌کنند؛ اما رسیده‌گی به این مهاجرین به صورت درست صورت نگرفته است. در سال جاری تن‌ها از پاکستان بیش دوصد هزار مهاجر به افغانستان برگشته‌اند که حالت رقت بار را در افغانستان سپری می‌کنند.
بیجا شده‌های داخلی
از طرفی هم، از اثر جنگ‌ها در ولایات افغانستان شمار زیاد مردم از خانه‌های شان بیجا شده‌اند. ولایات کندز، بغلان، هلمند و ارزگان آمار بلند بیجا شده‌های داخلی را دارند.
رسیده‌گی به بیجا شده‌های داخلی که شمارشان به سه میلیون تن می‌رسد در فصل سرمای زمستان چالش‌های جدی را برای دولت افغانستان ایجاد کرده است.
هر چند مسوولان در وزارت مهاجرین از رسیده‌گی لازم به بیجا شده‌گان داخلی خبر می‌دهند؛ اما برخی از بیجا شده‌ها ادعا می‌کنند که رسیده‌گی لازم برایشان صورت نگرفته است.
فقر و بیکاری از مشکلات دیگری است که گلوی مردم را گرفته است، مردم از بیکاری به شدت رنج می‌برند. دولت وحدت ملی که تا هنوز نتوانسته به مخالفت‌های داخلی فایق آید و نارسیده‌گی و تمرکز گرایی و انحصار طلبی باعث شده تا فاصله‌های بین مردم و حکومت داران به شدت عمیق‌تر شود.
اعتیاد
رسیده‌گی به معتادان از چالش‌های دیگری در فصل سرما برای دولت است، اگر به سه میلیون معتاد که در هوای باز روز و شب خود را سپری می‌کنند، رسیده‌گی نشود فاجعهٔ انسانی دیگر در راه خواهد بود.
این در حالی است که از مجموع جمعیت افغانستان، یازده درصد آن را معتادان مصاب به مواد مخدر تشکیل می‌دهند.
به گفتۀ مسوولان در وزارت صحت عامه، در سال گذشتۀ میلادی شمار مصرف کننده‌گان مواد مخدر به طور اوسط از ۲٫۹ الی ۳٫۶ میلیون تن بوده است. و ازمجموع کسانی که اعتیاد به مواد مخدر هستند بیش از ۹۰۰ هزار آنان را کودک در تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.